[صفحه اصلی ]    
:: ::
بخش‌های اصلی
معرفی روابط عمومی دانشگاه ::
آرشیو اخبار وب دا::
اطلاعیه::
اطلاع رسانی::
فرهنگ سلامت::
سلامت و رسانه::
پرسش شما-_ پاسخ ما::
کرونا ویروس جدید::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: انجام موفقیت‌آمیز عمل برداشت ضایعه مغزی در بیمارستان بوعلی سینا خرمدره
:: نظام سلامت در رسانه‌های گروهی (۵ بهمن ۱۴۰۰)
:: سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان : سامانه و نرم افزار پایش برنامه‌های سلامت محور، ابزار مدیریت مجموعه بهداشت در استان است.
:: تقدیر از خانواده خیر سلامت، مرحوم حاج شفیع ابریشمی
:: نظام سلامت در رسانه‌های گروهی (۴ بهمن ۱۴۰۰)
..
پیوند های مرتبط

پایگاه خبری- اطلاع رسانی وب دا 

وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران

روزنامه ها و نشریات محلی

,سایت و وبلاگ های روابط عمومی

بانک صادرات

انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در زنجان

انجمن خیریه حمایت از بیمارانمبتلابه سرطان استان زنجان

جمعیت حمایت از بیماران ام اس استان زنجان

انجمن خیریه حمایت از سلامت روان استان زنجان

موسسه خیریه امدادگران عاشورا زنجان

کتابخانه مجازی پزشکی

..
اخبار وزارت بهداشت
..
:: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: کمبود فضاهای آموزشی در دوره شیوع کرونا جلوه پررنگ‌تری داشت ::
 | تاریخ ارسال: 1400/10/23 | 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:
کمبود فضاهای آموزشی در دوره شیوع کرونا جلوه پررنگ‌تری داشت

دکتر مهدی قائمی، معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی زنجان، متولد سال ۱۳۴۷ در زنجان است. وی تحصیلات دانشگاهی دوره عمومی و تخصصی در رشته بیهوشی را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذرانده و دارای ۲۷سال سابقه در گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌باشد.
سوابق اجرایی:

مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (۲ سال)
معاون آموزش بیمارستان ولیعصر زنجان (۴سال)
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان (۲ سال)
رئیس بیمارستان آیت‌اله موسوی زنجان (۲سال)
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی زنجان (از سال ۹۷ تا کنون)
اهم اقدامات:
اجرای برنامه طرح تحول آموزش پزشکی
عقد تفاهم‌نامه‌ی توسعه‌ی‌ آموزش در کلان منطقه شش آمایشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با وزارت متبوع
ارتقای رتبه آموزشی دانشگاه در رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
انجام ماموریت ویژهی کشوری ذیل برنامه طرح تحول و ارائه الگوی توسعه‌‌ی دانش‌های بین رشته‌ای
تعیین و تصویب مرجعیت علمی دانشگاه
جذب دانشجوی خارجی
راه‌اندازی مرکز آموزش دوره‌های مهارتی
سوابق آموزشی:
دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با پایه ۲۷
سوابق پژوهشی:
تدوین چند مقاله‌ی پژوهشی و چاپ آنها در مجلات داخلی و خارجی
مصاحبه اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری وبدا-زنجان با ایشان را می‌خوانید:
مهمترین چالش هایی که در طول بحران کرونا در حوزه‌ی آموزش دانشگاه با آن مواجه شُدید چه بودند و چه اقداماتی برای مقابله با آنها انجام دادید که جنبه یادگیری دارد؟
ما در دانشگاه علوم پزشکی زنجان قبل از شروع شیوع کرونا با کمبود فضاهای آموزشی مواجه بودیم و هنوز هم هستیم و این کمبود با شیوع کرونا بیشتر نمایان شده و جلوه‌ی پررنگ‌تری به خود گرفته است. مهمترین چالش ما در بحران کرونا، همان کمبود فضاهای آموزشی شامل فضاهای کلاسی و فضاهای خوابگاهی بود. در واقع با شیوع کرونا، این کمبودها باعث می شد که تجمعات بیشتر به چشم بیاید و مشکلات ما را چند برابر کند. از طرف دیگر این مشکل به سرعت قابل برطرف کردن نبود زیرا ایجاد فضاهای آموزشی جدید نیاز به زمان دارد و به تدریج قابل حل شدن است. حتی ما در عرصه‌های آموزش بالینی هم با این مشکلات مواجه بودیم. به ویژه در بیمارستانها، تجمع تعداد زیاد دانشجویان در فضاهایی که  مردم به آنجا رفت و آمد می‌کردند، مشکل‌ساز بود. چالش بعدی ما در بحران کرونا، آموزش مجازی بود. پس از شیوع کرونا، آموزش حضوری به اجبار در بخش‌های مختلف دانشگاه تعطیل شد و ما نیاز داشتیم که آموزش را به صورت مجازی پیش ببریم و آموزش مجازی هم نیاز به مقدماتی از جمله آموزش های اولیه وزیرساخت داشت که مسلما در کشور ما هنوز موجود نبود. البته ما در قالب یکی از بسته های طرح تحول در آموزش پزشکی، ارتقاء آموزش مجازی را در دستور کار داشتیم. یعنی قبل از کرونا هم به این فکر بودیم که آموزش مجازی را ارتقا دهیم ولی هنوز به حالت مطلوب نرسیده بودیم و در ابتدای راه بودیم. با این حال همان برنامه‌هایی که در ذهن ما بود، کمک کرد که خیلی سریع بتوانیم آموزش‌های خود را در جاهایی که مقدور بود از حضوری به مجازی تبدیل کنیم. یکی از مواردی که در آموزش مجازی نیاز است و ما نقص داشتیم و هنوز هم داریم و سعی می کنیم آن را ارتقا ببخشیم، زیرساخت‌های مربوط به فناوری‌ اطلاعات و IT است. مشکلات مربوط به سرورها یا پهنای باند اینترنت از جمله مشکلاتی بود که برای آموزش مجازی داشتیم. چالش بعدی، توانمندی اعضای هیات علمی در ایجاد محتوا های درسی برای آموزش مجازی بود. ما اگرچه قبل از کرونا این آموزش‌ها را شروع کرده بودیم ولی به حد مطلوب نرسیده بود. در واقع ما به آموزش‌هایی نیاز داشتیم که منجر به توانمندی اعضای هیئت علمی در تولید محتوای مجازی شود. نحوه‌ی برگزاری آزمون‌های مجازی یکی دیگر از چالش‌های خیلی مهم ما بود و ما زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری آزمونها به صورت مجازی نداشتیم.

پاندمی کرونا نشانگر آن بود که در حوزه آموزش، باید تغییراتی برای پاسخگویی بهتر به نیازها اتخاذ نمود. شما چه پیشنهادی برای این تغییر دارید؟
همان طور که عرض کردم آموزش مجازی یک مقوله متفاوت نسبت به آموزش حضوری بود. هم آشنا کردن اساتید و هم آشنا کردن دانشجویان با این نوع آموزش، نیاز به زمان داشت. نیاز به آموزش های خاص خود را داشت. ما در این زمینه، شیوه نامه های مشخصی را هم برای آموزش و هم برای آزمون تدوین کردیم تا بر اساس آن بتوانیم کارها را جلو ببریم. همچنین شروع به تقویت زیرساخت‌ها از جمله سرورها کردیم و به سرعت با خرید خدمت از خارج دانشگاه و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند، سرورها را ارتقا دادیم. همچنین کارگاه‌های توانمندسازی برای اعضای هیات علمی برگزار کردیم و تا حد زیادی توانستیم دانشجویان و اساتید را با شرایط آموزشی جدید وفق دهیم ولی این راه، طولانی است و تا رسیدن به ایده‌آل‌ها راه زیادی در پیش داریم.

برای جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان برای کمک به رفع مشکلات دوره پاندمی کرونا با چه چالش‌هایی مواجه شُدید و چه اقداماتی برای مقابله با این چالش ها انجام شد؟
به هرحال هر تغییری که اتفاق می‌افتد، مشکلاتی به همراه خود دارد. ذینفعان هر برنامه‌ای در مقابل تغییر آن برنامه مقاومت می‌کنند و مشکلات جدیدی را در ارتباط با آن مطرح می‌کنند. ما باید این مشکلات را در طول زمان حل کنیم تا بتوانیم آموزش‌هایمان را به طرف مجازی شدن پیش ببریم. البته باید به این نکته اشاره کنم که آموزش مجازی در واقع مکمل آموزش حضوری است. یعنی انشالله بعد از تمام شدن این بیماری و برگشتن شرایط آموزش به شرایط قبل از کرونا و حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه، ما باید به این فکر کنیم که آموزش مجازی هم به عنوان مکمل آموزش حضوری، ادامه پیدا کند. زیرا مزایای بسیار خوبی از جمله صرفه جویی در فضاهای آموزشی و همچنین صرفه جویی در وقت و انرژی اساتید و دانشجویان دارد. اما در خصوص اینکه برای جلب مشارکت اعضای هیئت علمی با چه چالش‌هایی مواجه بودیم در واقع این سوال را به صورت زیربنایی می‌توان جواب داد و آن اینکه دانشجویان و اساتید به سبک آموزش کلاسی عادت کرده‌اند در حالی که ما باید به دانشجویان و اساتید گوشزد کنیم که سطح آموزش را در دانشگاه بالاتر ببرند. دانشجو به معنای واقعی کلمه دانشجو باشد و استاد فقط به عنوان راهنمای آموزش و راهنمای تحصیل بتواند دانشجو را راهنمایی کند. دانشجو خود را فقط محدود به مطالبی که استاد در کلاس ارائه می‌دهد نکند و حتماً مراجع علمی دیگر و سایت‌های آموزشی مختلف را دنبال کند. همینطور در آموزش مجازی یعنی این نیاز بیشتر احساس شد که ارتباط بین استاد و دانشجو باید ارتقا پیدا کند. اعتمادی بین استاد و دانشجو و رفتار محترمانه‌ای که بین استاد و دانشجو هست و به طور کلی، آن اخلاق حرفه‌ای حتماً باید تقویت شود و ما این را در آموزش مجازی بیشتر حس کردیم و باید بیشتر حرکت کنیم به سمتی که رابطه بین استاد و دانشجو را ارتقا دهیم. مسئله دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که کرونا این نیاز را بیشتر به ما نشان داد که آموزش های بالینی را از آموزش روی بیمار به سمت آموزش‌های مالتی‌مدیا، سیمولاتور‌ها و مولاژ ها ببریم. یعنی سعی کنیم با کمترین تماس دانشجو و بیمار، بتوانیم این آموزش‌ها را پیش ببریم. موضوع بعدی، بحث بانک سوالات اساتید است. حتماً باید اساتید بانک سوالات خود را هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت ارتقا دهند تا بتوانند امتحانات متنوعی را برگزار کنند، بدون نگرانی از اینکه این سوالات ممکن است قبلاً در اختیار دانشجویان بوده باشد. بنظر من با به اشتراک گذاشتن بانک سوالات اساتید در کل کشور تا حد زیادی این مشکل برطرف می شود. تعداد سوالاتِ در دسترسِ اساتید افزایش پیدا می کند و آن سوالاتی که مطرح می شود تا ما بتوانیم سطح آموزش دانشجویان را ارزیابی کنیم، به استانداردهای لازم نزدیک‌تر می‌شود. 
دفعات مشاهده: 134 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان